Waarom beschikt slechts een kleine groep consumenten over een 3D-printer?

Consumenten 3D-printer

De 3D-printer technologie is constant in beweging. Vrijwel iedere week verschijnen er nieuwe printers die sneller, nauwkeuriger en voordeliger zijn. Wanneer we kijken naar het aantal consumenten dat een 3D-printer in huis heeft gaat het echter maar om een klein percentage. Hoe kan het dat het consumenten wachten met het gebruiken van deze nieuwe technologie?

Momenteel worden de meeste producten nog geproduceerd in China en andere Aziatische landen. Met de komst van de 3D-printer is dit niet meer nodig, aangezien producten tegen lage kosten in eigen land kunnen worden geproduceerd. Hierdoor nemen daarnaast transportkosten af en is de ecologische voetafdruk van het product kleiner. Voor consumenten zou deze ontwikkeling al helemaal fantastisch zijn, omdat zij de producten direct kunnen printen vanuit huis.

3D-printer voor consumenten

Micro 3D-printerPrinters die beschikbaar zijn voor consumenten zijn in staat om objecten te creëren door plastic te verhitten totdat het smelt. Vervolgens zorgt de spuitkop ervoor dat het gesmolten plastic laag voor laag wordt opgebouwd op een platform. Na dit proces wordt het plastic hard en zal het resulteren in een stevig object waar de gelaagde structuur over het algemeen minimaal zichtbaar is.

De 3D-printers die worden geproduceerd door Ultimaker en Makerbot hebben normaliter een kostprijs van minstens 1000 euro, echter lijkt hier verandering in te komen. Op Kickstarter is de ‘Micro’ 3D-printer opgedoken die wordt aangeboden voor 299 dollar. Het project heeft inmiddels al 3,4 miljoen dollar opgehaald waardoor het mogelijk is om de printer daadwerkelijk te produceren.

De printers doen er lang over om een object uit te printen. Dit komt doordat elk object uit kleine laagjes wordt opgebouwd. Dit is een van de redenen die consumenten weerhoudt om een 3D-printer te gebruiken.

3D-printer objecten

3D-printer op schoolDe huidige websites die het mogelijk maken om 3D-objecten uit te printen worden massaal gebruikt door consumenten. De objecten die worden uitgeprint zijn veelal decoratief, denk hierbij bijvoorbeeld aan visitekaartjeshouders of telefoonhoesjes.

Onderzoeksbureau Gartner deed onderzoek naar de 3D-printermarkt en verwacht dat de printers de komende jaren nog niet te zien zijn onder de meeste huishoudens.

“Mensen die momenteel in het bezit zijn van een 3D-printer gebruiken deze vooral omdat zij nieuwsgierig zijn en willen experimenteren. Voor sommige objecten moet de printer bijvoorbeeld worden gemodificeerd, maar dat weerhoudt deze groep consumenten er niet van om de printer te gebruiken,” laat Pete Basiliere van Gartner weten.

Daarbij komt ook de prijs van een 3D-printer, die volgens de meeste consumenten nog te hoog ligt. De complexiteit en de materiaalkeuze spelen volgens consumenten ook een rol om nog geen gebruik te maken van deze technologie.

Een 2D-printer is gemakkelijk te gebruiken. Consumenten kopen een printer, steken deze in het stopcontact en verbinden de printer met een computer. Vervolgens wordt Microsoft Office gebruikt om documenten te schrijven en vervolgens te printen. Voor 3D-printers is het vaak onduidelijk voor consumenten welke softwareprogramma’s zij moeten gebruiken en hoe dit proces in zijn werk gaat.

Het onderzoeksbureau ziet wel enorme kansen voor de toepassing van de 3D-printer technologie. Zo wordt onder andere het onderwijs genoemd als belangrijke speler. Het apparaat kan namelijk helpen om allerlei vakken te leren. Denk bijvoorbeeld aan kunst, techniek en wiskunde. Steeds meer scholen beginnen dit al in te zien. In Singapore hebben alle scholen al 3D-printers in huis, het onderzoeksbureau verwacht dat dit ook in Nederland gaat gebeuren.

Voor jou interessant