“Alle basisscholen moeten een 3D printer hebben”

3D printer basisschool

In een gepubliceerd rapport zegt onderwijs secretaris van het Verenigd Koninkrijk, Lord Kenneth Baker, dat iedere basisschool een 3D printer moet hebben. Deze aanvraag komt tot stand door het nieuwe acht-punten plan van de overheid. Hier wordt een combinatie van onderwijs en digitale technologie genoemd als drijfveer om toekomstige werkloosheid te voorkomen.

Rapport kijkt naar toekomstige banenmarkt

Het rapport van Baker, met als titel “The Digital Revolution”, beschrijft de toekomst van het Britse onderwijs. Kijkend naar toekomstige baankansen, ziet hij in dat 15 miljoen banen in de toekomst worden geautomatiseerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan 3D printers, zelfrijdende auto’s, robots en kunstmatige intelligentie.

Het onderwijssysteem moet hierop inspelen door zich drastisch aan te passen. Zo moeten kinderen op jonge leeftijd al kennis maken met nieuwe technologieën, zoals 3D printing. Door de snelle veranderingen op het gebied van technologie, moeten ook scholen zich sneller kunnen aanpassen.

Belangrijke competenties voor de toekomst

Deze veranderingen kunnen het beste worden ondergebracht in verschillende competenties. Zo gelooft Baker dat ontwerpen en computerkennis relevant zijn. Echter dienen deze te worden gecombineerd met andere belangrijke menselijke competenties. Hiermee doelt hij op flexibiliteit, inlevingsvermogen, creativiteit en ondernemerschap.

De acht punten van het plan

Het plan van Baker bevat 8 punten welke volgens hem moeten worden doorgevoerd in het Britse onderwijs. De acht punten zijn als volgt:

  1. Basisscholen hebben experts nodig welke leren programmeren.
  2. Alle basisscholen moeten een 3D printer hebben met CAD-software.
  3. Middelbare scholen moeten vakken aanbieden op het gebied van computerwetenschap. In het rapport benadrukt Baker het feit dat een programmeertaal belangrijker kan zijn dan een buitenlandse taal leren.
  4. De computerwetenschap vakken dienen te worden gevolgd door de helft van alle 16-jarigen.
  5. Stages voor studenten van 14 moeten worden herintroduceerd, om hen kennis te geven van technologiebedrijven.
  6. Studenten moeten inzicht krijgen in ondernemen en zakendoen.
  7. Sommige middelbare scholen moeten een technische stroom toevoegen aan hun vakkenpakket, bestaande uit ondernemerschap, gezondheid en ontwerpen.
  8. Universiteiten moeten op parttime basis opleidingen aanbieden voor afstudeerders, om zo te blijven ontwikkelen.

Wat vind jij van het plan van Baker? Laat het ons weten via een van de social media kanalen, of laat een reactie achter onder dit bericht.

Voor jou interessant